Jak szybko i na stałe nauczyć się słów w języku angielskim?

Dokładnie w taki sam sposób w jaki przyswajamy wszystkie inne informacje.

Współczesna psychologia dobrze wyjaśnia mechanizmy uczenia się i zapamiętywania na podstawie tzw. krzywej zapominania Ebbinghausa.

O co dokładnie chodzi w krzywej zapominania?

Opiszę Ci krótko co wynika z badań. Załóżmy, że dziś masz “pakiet” zupełnie nowych dla Ciebie informacji do zapamiętania. Spójrz na czerwoną kreskę na wykresie. Oś Y oznacza stopień zapamiętania, a oś X czas pamiętania informacji liczony w dniach.

Jeśli starasz się zapamiętać nowe informacje, to chwile po ich nauczeniu jesteś w stanie przypomnieć je sobie w stu procentach (czerwona linia na samej górze wykresu).

Spójrz teraz na oś X i dzień 1 – już dzień po nauce pamiętasz tylko połowę informacji, a w kolejnym dniu (2) zaledwie 25% informacji z pierwszego dnia nauki.

Jak widzisz na wykresie, po około 6 dniach pamiętasz tylko resztki informacji – cały czas piszę o informacjach zupełnie dla Ciebie nowych, których nigdy nie zapamiętywałeś.

Sytuacja zmienia się jednak, jeśli dzień po nauce znowu będziesz zapamiętywać ten sam pakiet informacji (pierwsza zielona linia od lewej). Jak widzisz powtórzenie informacji dzień po pierwszym dniu nauki zapewnia zapamiętanie około 75% informacji z pierwszego dnia, które pamiętasz w dniu kolejnym.

Jeśli powtarzasz informacje każdego dnia, to zielone linie robią się coraz bardziej płaskie, co oznacza, że zapamiętałeś prawie 100% informacji na bardzo długi czas, a często nawet na stałe.

Ebbinghaus dowiódł, że wielokrotnie powtórzenie jednej informacji w konkretnych odstępach czasu pozwala zapamiętać tę informację na bardzo długo, a nawet na stałe.

Dlaczego tak się dzieje? To dosyć logiczne. Gdyby nasz mózg musiał zapamiętywać każdą, jednokrotnie dostarczoną informację, a później ją “udostępniać” kiedy tego potrzebujemy, to prawdopodobnie doszłoby do jego “przeładowania”. Choć nie ma na to bezpośrednich dowodów to można przypuszczać, że tak właśnie jest.

Dlatego mózg jest tak “zaprojektowany”, żeby na stałe pamiętał tylko to, co jest dla nas bardzo istotne. Skąd mózg “wie” co jest dla nas bardzo istotne? Stąd, że stale dostarczamy mu tej samej informacji – czyli powtarzamy pakiet informacji, który chcemy zapamiętać.

To jest całkiem logiczne – jest masa informacji, które pamiętasz przez całe życie – zwykle są to informacje dla Ciebie ważne, ale nie zawsze – nie sądzę, żeby data bitwy pod Grunwaldem była dla Ciebie szczególnie istotna, ale zakładam się, że większość z nas ją pamięta – głównie przez ciągłe powtarzanie nam tej informacji przez nauczycieli historii, w różnych odstępach czasu.

Oczywiście badania Ebbinghausa nie wyczerpują tematu psychologii uczenia się i zapamiętywania. Zarzuca im się pewne braki (o których nie będę tu pisał), jednak dla Ciebie najistotniejsze jest to, że możesz zapamiętać zupełnie bezsensowne dla Ciebie rzeczy stosując odpowiednią metodę.

Studenckie Zakuć-Zdać-Zapomnieć…

Jeśli teoria Ebbinghausa wydaje Ci się nieprawdziwa to przypomnij sobie studencką metodę ZZZ – zakuć, zdać, zapomnieć. Metoda ta polega na uczeniu się do egzaminów na ostatnią chwilę.

Już kilkanaście dni po egzaminie wiele osób miałoby problem, żeby zdać go ponownie. Poradziliby sobie Ci, którzy uczą się systematycznie, w różnych odstępach czasu – te osoby po prostu na dłużej (lub na stałe) zapamiętały potrzebne informacje.

Jest jeszcze jedna ważna wskazówka odnośnie zapamiętywania informacji.

Zapamiętywanie na zasadzie skojarzeń

Najlepiej zapamiętuje się informacje na zasadzie skojarzeń – jeśli otrzymujesz informację zawsze z dodatkowym bodźcem typu wydarzenie, muzyka, obraz w momencie kiedy masz w sobie dużo emocji związanych z taką informacją, a samo jej pozyskanie jest dla Ciebie ważne to jest prawie pewne, że zostanie ona zapamiętana na stałe.

To dlatego, większość par pamięta np. swój ulubiony kawałek muzyczny, który był piosenką przy której poznali się w trakcie wakacji. Taki sposób zapamiętywania informacji o dużym znaczeniu, w połączeniu z ładunkiem emocjonalnym, obrazem i dźwiękiem jest najlepszym i najbardziej skutecznym sposobem zapamiętywania rozmaitych informacji.

Jednak nawet jeśli nie towarzyszą Ci żadne szczególne emocje, które możesz szybko przypisać do jakiegoś dźwięku, obrazu, czy sytuacji to informacja powtórzona odpowiednią ilość razy w konkretnych odstępach czasu zostanie zapamiętana na stałe a jej przywołanie z pamięci i natychmiastowe użycie będzie dużo łatwiejsze – stanie się ona bardziej dostępna z poziomu Twojego umysłu.

Jak maksymalnie ułatwić sobie zapamiętywanie informacji językowych?

Używając aplikacji Anki w metodzie ASZA wielokrotnie, w odpowiednich odstępach czasu powtarzasz informacje wizualne (tekst) w połączeniu z informacjami dźwiękowymi (wymowa lektorska), oraz angażujesz obszary mózgu odpowiedzialne za mówienie (podczas naśladowania lektora na głos).

Samo skumulowanie tych kilku prostych czynników powoduje, że słowa w języku angielskim (i każdym innym) są zapamiętywane znacznie szybciej i na stałe.

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o metodzie ASZA, to koniecznie zajrzyj do zakładki Jak to działa?

Więcej o aplikacji Anki dowiesz się z tego krótkiego filmu:

nauka angielskiego fiszki angielski

Pakiety Słów do Nauki Angielskiego

Wszystkie pakiety do aplikacji Anki w jednym miejscu.

Wybierz Pakiet